REHABILITATION OF PSYCHOMOTRICITY DISORDERS
OVERVIEW
Aims: to teach the students the concept of group rehabilitation as a working tool, starting from individual appraisals and finishing with the creation and organisation of therapeutic groups.
AIMS AND CONTENT
LEARNING OUTCOMES
PROGRAM:
Group rehabilitation, from appraisal to rehabilitative therapy.
Psycho mobility appraisal: observation, psycho mobility tests, growing skills tests.
The Rehabilitation Method:
- organisation (o creation) of the therapeutic group
- rehabilitation program
- Planning the sessions
- Targeted (stimulated) growing skills
- Work plans (programs)
- Evaluation test and updated plans
AIMS AND LEARNING OUTCOMES
FORMATIVE OBJECTIVES
The teaching aims to
- to provide the student with the ability to evaluate the main areas of neuro-psychomotor functioning of the child 3-5 years
- provide students with theoretical knowledge regarding the functional evaluation of autism spectrum disorders and the main management techniques
- develop in students the capacity for group rehabilitation as a work tool, starting from the individual evaluation up to the training and organization of therapeutic groups
AIMS AND LEARNING OUTCOMES
To know the psychomotor observation modalities
Being able to make a profile of development of the child
Recognize the proximal space of development of the child
Recognize the different areas of neuropsychological intervention
Design a group intervention consistent with the rehabilitation needs of each child in the group.
RECOMMENDED READING/BIBLIOGRAPHY
slide provided by the lecturer “Manuale di Terapia Psicomotoria dell’età evolutiva “ A.M. Wille C. Ambrosini (“Manual of Psycho Mobility Therapy in the Developing Years”).
SUGGESTED BOOKS:
“ Psicologia dello sviluppo “ L. Camaioni, P. Di Blasio ed. Il Mulino
“ Psicologia e Scuola dell’ Infanzia” G. Petter ed Giunti
“ Lo sviluppo del bambino dalla nascita ai cinque anni” M.D. Sheridan
“ Lo sviluppo Cognitivo “ L. Taylor ed. Il Mulino
-"Disturbi di linguaggio e intervento psicomotorio" A. Merletti P. Corsi edizioni Erickson
TEACHERS AND EXAM BOARD
Ricevimento: f.rossi@asl2.liguria.it , fra.tnpee@gmail.com
Ricevimento: availability to be contacted by email e-mail patrizia.corsi@asl3.liguria.it
Exam Board
EUGENIA DUFOUR (President)
FRANCESCA ROSSI
ROBERTA FOLLO
SOFIA FISCON
PATRIZIA CORSI
DANIELA SPINA (President and Coordinator of Integrated Course)
EXAMS
Exam description
EXAMS: verbal of multiple choice test
EXAM MATERIAL: slide provided by the lecturer “Manuale di Terapia Psicomotoria dell’età evolutiva “ A.M. Wille C. Ambrosini (“Manual of Psycho Mobility Therapy in the Developing Years”).
Assessment methods
EXAM MATERIAL: slide provided by the lecturer “Manuale di Terapia Psicomotoria dell’età evolutiva “ A.M. Wille C. Ambrosini (“Manual of Psycho Mobility Therapy in the Developing Years”).
SUGGESTED BOOKS:
“ Psicologia dello sviluppo “ L. Camaioni, P. Di Blasio ed. Il Mulino
“ Psicologia e Scuola dell’ Infanzia” G. Petter ed Giunti
“ Lo sviluppo del bambino dalla nascita ai cinque anni” M.D. Sheridan
“ Lo sviluppo Cognitivo “ L. Taylor ed. Il Mulino
-"Disturbi di linguaggio e intervento psicomotorio" A. Merletti P. Corsi edizioni Erickson
Exam schedule
Date | Time | Location | Type | Notes |
---|---|---|---|---|
04/06/2021 | 14:00 | GENOVA | Orale | Le date degli appelli di gennaio e febbraio sono per gli studenti che sono rimasti indietro con gli esami |
18/06/2021 | 14:00 | GENOVA | Orale | Le date degli appelli di gennaio e febbraio sono per gli studenti che sono rimasti indietro con gli esami |
09/07/2021 | 14:00 | GENOVA | Orale | Le date degli appelli di gennaio e febbraio sono per gli studenti che sono rimasti indietro con gli esami |
24/09/2021 | 14:00 | GENOVA | Orale | Le date degli appelli di gennaio e febbraio sono per gli studenti che sono rimasti indietro con gli esami |